Wypadki chodzą po ludziach jak głosi popularne powiedzonko. Wypadki chodzą też po smartfonach, tabletach i komputerach. Także tych od Apple. I właśnie na okoliczność wypadków, uszkodzeń, awarii i nieszczęśliwych zdarzeń z udziałem swojego sprzętu elektronicznego firma Apple oferuje swoim klientom AppleCare. Przyjrzyjmy się czym jest i czym opłaca się przedłużać AppleCare.

Podstawa prawna gwarancji 

W Polsce, podobnie jak na terytorium całej Unii Europejskiej, klient dokonując zakupu np. sprzętu elektronicznego otrzymuje gwarancję na zakupiony sprzęt. Zobligowanym do udzielenia gwarancji, czyli gwarantem, może być producent, importer, dystrybutor lub sprzedawca. Minimalny, obowiązkowy czas trwania gwarancji wynosi dwa lata. Gwarant może świadczyć usługi naprawcze także w dłuższym okresie niż dwa lata.

Czym jest AppleCare?

AppleCare Protection Plan, jak brzmi pełna nazwa, to dodatkowa usługa gwarancyjna, którą firma Apple świadczy dla klientów, którym obowiązkowy, unijny okres gwarancyjny już się skończył. Oznacza to, że w przypadku usterki urządzenia Apple klient może je zanieść do autoryzowanego serwisu producenta. AppleCare to usługa płatna

Gwarancja ta obejmuje wszystkie kategorie sprzętu Apple – iPhone, iPad, iPod, MacBook, iMac, Apple Watch i Apple TV.

Czas trwania AppleCare wynosi rok od daty zakupu urządzenia.

Jak działa AppleCare?

Klient, który zakupił AppleCare może osobiście przynieść sprzęt do autoryzowanego serwisu lub skorzystać z możliwości naprawy wysyłkowej

Co więcej, zakup AppleCare nie ogranicza klienta w wyborze serwisu. Jest to bowiem program dostępny globalnie. Właściciel sprzętu Apple może więc zlecić naprawę urządzenia w każdym państwie, w którym dostępna jest taka usługa.

Jednakże zakres świadczonych usług może się różnić w zależności od kraju.

Jak skorzystać z AppleCare?

Gwarancję można przedłużyć albo bezpośrednio na oficjalnej stronie Apple lub u jednego z autoryzowanych partnerów producenta. Klient może wykupić ten dodatkowy plan gwarancyjny w ciągu roku od nabycia urządzenia.

Na jak długo można przedłużyć AppleCare?

Ten program gwarancyjny obowiązuje można wykupić na trzy lata na komputery iMac i laptopy MacBook oraz dwa lata na pozostałe kategorie sprzętu czyli na iPhone, iPad, iPod, Apple Watch i Apple TV.

Ile kosztuje przedłużenie AppleCare?

Ze względu na kilka czynników sprzętu Apple, zakup AppleCare to bardzo zróżnicowany koszt. Cena takiego przedłużenia zależy od w zależności od kategorii (czy to smartfon, tablet czy laptop) oraz konkretnego modelu urządzenia.

Plusy i minusy Apple Care

Zalety AppleCare

+ Przedłużenie okresu gwarancyjnego.

+ Wsparcie telefoniczne (konsultant spróbuje zdalnie pomóc klientowi w rozwiązaniu jego problemu lub zaleci naprawę w serwisie jeśli pomoc telefoniczna jest niewystarczająca).

+ Ekonomiczność – w dość niewysokiej opłacie za gwarancję można zlecać nierzadko kosztowne naprawy (np. wymiana matrycy w iMac).

Wady AppleCare

– Dodatkowe koszta, które być może nigdy nie będą potrzebne.

Alternatywne sposoby naprawy

Jeśli klient nie zdecyduje się na aktywację AppleCare lub o niej zapomni, autoryzowany serwis Apple może zastąpić serwis pogwarancyjny. AppleFix to przykład wysoko ocenianego serwisu sprzętu Apple. Tego typu serwis to doskonała alternatywa dla osób, które nie chcą wydawać z góry określonej kwoty na program gwarancyjny, który być może nigdy się nie przyda.

Podsumowanie

AppleCare to warty rozważenia, opłacalny program przedłużający standardowy okres gwarancyjny. Jest on szczególnie warty polecenia osobom kupującym najdroższe urządzenia z portfolio Apple, takie jak iMac 5K czy najnowsze MacBooki Pro. Wydając kilkaset złotych uzyskuje się możliwość wymiany bardzo drogich komponentów, których koszt może być kilkukrotnie wyższy. Warto się także jednak zastanowić czy AppleCare jest konkretnie nam potrzebny.