Sprzęt elektroniczny z biegiem lat staje się coraz bardziej zaawansowany. Dzięki temu producenci są w stanie zaoferować nam, użytkownikom coraz lepsze ekrany, aparaty czy lepszą wydajność. W przypadku smartfonów także wodoodporność oraz obudowy spełniające militarne normy odporności na upadki. 

Czasem jednak każdemu z nas urządzenie elektroniczne może się popsuć. Co zrobić w sytuacji, gdy okres gwarancyjny dobiegł końca? Pozostają serwisy pogwarancyjne. Nie każda taka firma jest jednak uczciwa. Spójrzcie jak oszukują niektóre serwisy telefonów, tabletów i komputerów.

1. Podmiana podzespołów

Jedną z częstych praktyk serwisowych oszustów jest naprawa z wykorzystaniem nieodpowiednich części. Dzięki temu nieuczciwy serwis obniża koszty naprawy i maksymalizuje zysk żądając od klienta zapłaty tak jakby wstawiony komponent był oryginalnym.

Użycie podrobionej, niskiej jakości części można zauważyć na różne sposoby. Nieoryginalny ekran może mieć niższą rozdzielczość i gorszą kolorystkę niż oryginał. Wymieniona bateria może działać krócej niż powinna. Głośniki mogą generować gorszej jakości dźwięk niż oryginalne przed zepsuciem. Przykłady można mnożyć. 

Rzetelny serwis iPad, smartfonów Samsung, laptopów HP czy jakiegokolwiek innego sprzętu powinien współpracować wyłącznie ze sprawdzonymi dostawcami oferującymi oryginalne części zamienne.

2. Opłata za odbiór

Klient zgłasza się do serwisu z usterką, którą na pierwszy rzut oka trudno zaklasyfikować. Serwis obiecuje dokonać diagnostyki sprzętu.

Mijają jednak kolejne dni, a klient nie dostaje żadnej informacji na temat statusu naprawy. Kontaktuje się więc z serwisem, który… żąda opłaty za odbiór! Dodajmy, że to odbiór sprzętu, który nie został naprawiony.

Ta haniebna praktyka jest wykorzystywana w nieuczciwych serwisach przy użyciu niekorzystnych dla klientów zapisów w regulaminie usługi. Oszukańczy serwis może w nim zastrzec, że urządzenie, które nie zostało odebrane przed upływem jakiegoś krótkiego okresu może zostać zwrócone wyłącznie po uiszczeniu opłaty przez klienta.

Co gorsze, taki serwis może mieć w regulaminie jeszcze jeden zapis. Praktyką stosowaną przez oszustów jest zapis mówiący o tym, że po upływie określonego czasu, jeśli klient nie odbierze urządzenia, przechodzi ono na własność serwisu. Nie można nazwać tego inaczej niż kradzieżą.

Specjaliści z AppleFix ostrzegają więc klientów przed bezwiednym oddawaniem swojego cennego sprzętu do naprawy. Nim zdecydujesz się na usługi danego serwisu, koniecznie przeczytaj regulamin!

3. Wyłudzanie haseł

Współcześnie na sprzęcie elektronicznym przechowujemy wiele wrażliwych danych. Zarówno prywatne zdjęcia czy filmy jak i materiały potrzebne do pracy mogą paść łupem osób trzecich. W pierwszej kolejności przychodzą na myśl internetowi hakerzy. Tymczasem i serwisanci mogą mieć „ochotę” sprawdzić co masz w telefonie lub komputerze.

Po oddaniu sprzętu do naprawy w nieuczciwym serwisie możesz zostać poproszony o podanie hasła celem „sprawdzenia czy wszystko działa”. Absolutnie nie podawaj tak wrażliwych danych jak hasła! Twoje prywatne dane nie są potrzebne do żadnych napraw!

Dzięki temu ochronisz nie tylko swoją prywatność, lecz także pieniądze jeśli np. do telefonu masz podpięte karty kredytowe lub usługę płatności zbliżeniowej.